FC Fiorentino – Virtus FC 2-1

Stadio Olimpico di Serravalle
05.12.2012
Toeschouwers: 2

Woensdagochtend vertrokken we vanuit Milaan met een overstap in Bologna richting Rimini waar we de nacht zouden verblijven. Ons hotel lag niet ver van de Adriatische Zee en om toch even ontspanning op te zoeken werd er een korte strandwandeling gemaakt. Nadat we waren wezen lunchen zochten we de bus op die ons voor enkele euro’s naar San Marino zou brengen. Op Sinterklaasavond hadden we de wedstrijd om de Coppa Titano gepland.

Vlak nadat de grens gepasseerd werd kwam Stadio Olimpico di Serravalle in zicht, aangezien we nog een zee van tijd hadden zijn we naar de oude stad San Marino verder gereden. Wat in de zomer een toeristische trekpleister is kun je begin december heerlijk rustig door dit oude stadje lopen en alles in alle rust bezichtigen. De enige die we tegenkwamen waren enkele Russen, maar deze schijnen hier in grote getale te komen. Later op de avond zou onze taxichauffeur zelfs vragen of we Russen waren.

Toen de avond viel hebben we ruim 2 uur in een restaurant rondgehangen voordat we de taxi namen naar het stadion. Na 18:00 uur vertrokken geen bussen meer vanaf San Marino stad naar het beneden gelegen verder San Marino, vandaar de taxi. Na een gezellif onderhoud met de taxichauffeur werden we netjes voor het stadion afgezet.

Bij het stadion aangekomen was de vraag, hoe komen we er nu in? De lichtmasten waren aan maar er was geen enkele beweging in en rondom het stadion te zien. Even dachten we dat we de andere bekerwedstrijd een straat verderop (op het 2e veld van dit complex) moesten gaan bezoeken. Gelukkig kwamen de spelers het veld op voor de warming-up, echter de kassa’s bleven gesloten. Na wat rondgewandeld te hebben zijn we door een hek gelopen en aan een verdwaalde clubman gevraagd of we erin konden. Of hij ons begreep vraag ik me nu nog steeds af, maar we waren binnen!

De Coppa Titano is de nationale beker van San Marino. Vandaag zouden in dit staatje 5 wedstrijden plaatsvinden om 21:15 uur (waarvan 1 wedstrijd dus 1 straat verder van dit stadion). Elke speeldag speelt een andere club in het nationaal stadion van San Marino.

Lange tijd bleef de tribune leeg tot enkele clubmensen van de thuispartij en tegenpartij ook op de tribune plaatsnamen waardoor ik zeg dat er 2 echte toeschouwers waren. Zelfs een van de trainers zat op de tribune.

Het nationale stadion van San Marino ligt dus in het stadje Serravalle, niet ver van de Italiaanse grens. Hier hebben alle grote Europese voetballers al hun opwachting gemaakt. De wedstrijd werd stipt om 21:15 uur aangevangen. Het niveau viel me nog enigszins mee, we hadden meer moeite met de snijdende kou. FC Fiorentino won overigens verdiend met 2-1.

Na de wedstrijd bracht onze taxichauffeur van eerder op de avond ons terug naar Rimini. Tijdens deze rit konden we genieten van Laura Pausini op de radio, we zijn weer terug in Italië en het landenpunt San Marino zit in de pocket.